Festival camping afval: Vijf oplossingsrichtingen
Iedereen die betrokken is bij de laatste productiedagen van meerdaagse festivals met camping, weet: campingafval is ongemakkelijk en hinderlijk. Toezicht en controle op materiaalstromen is geen makkelijke taak – en het wordt erger als ongeveer 20% van de tenten, matrassen, slaapzakken en andere campingspullen achterblijft. In dit artikel bespreken we vijf mogelijke oplossingen.
Waar komt het probleem vandaan?
Het waarom en hoe rondom campingafval is geproblematiseerd en uitgebreid besproken (zie hier en hier), dus laten we het kort houden. Eén ding om in gedachten te houden: voor velen is het creëren van afval bij een festival normaal – voor sommigen ‘hoort’ het zelfs bij de ervaring. Het is een enorme uitdaging om gedrag en attitudes die al tientallen jaren bestaan te veranderen – bovendien tonen onderzoeken aan dat zelfs een positieve houding ten opzichte van schoon kamperen zich niet noodzakelijkerwijs vertaalt in dergelijk gedrag (attitude-gedragskloof).
Wie is verantwoordelijk voor het voorkomen van kampeerafval?
Een eerlijk antwoord zou zijn: het is een gedeelde verantwoordelijkheid tussen alle stakeholders: kampeerwinkels, festivalorganisatie, campingbezoekers, afvalverwerkers en (lokale) overheden. Studies tonen echter aan dat het publiek misschien denkt dat het aan de organisator ligt. En dus hebben organisatoren een grotere verantwoordelijkheid – namelijk eductie: zorg ervoor dat je publiek begrijpt dat ook zij een verantwoordelijkheid hebben. Geef ze het goede voorbeeld: je kunt niet van je publiek verwachten dat ze groen denken als je zelf voornamelijk wegwerpartikelen verstrekt. Overweeg dit: zet een festival op met een doel erachter – als platform om verandering te creëren.
Wat als de oplossing zit in…
1: Recycling
Campingafval is vaak zo gemengd dat normale recyclingbedrijven het afkeuren – simpelweg te veel werk, geld en tijd om te scheiden en te recyclen. Bovendien laat het zoeken naar antwoorden in de recycling-hoek zien dat campingafval een symptoom is van een grotere design-fout in de samenleving. We zijn op een punt gekomen waarop het normaal is om dingen voor een hele korte tijd te gebruiken. We zouden moeten vasthouden aan de afvalhiërarchie: eerst reduceren, daarna hergebruiken en recyclen als laatste optie.
Uppact heeft samen met Lowlands in 2022 gezocht naar een oplossing voor deze uitdaging.
2: Groene of Eco Camping
Hier zijn enkele tips om dit met succes te implementeren: vermeng duurzaamheidsboodschappen met concrete informatie. Voor de gemiddelde festivalbezoeker is ‘being green’ of ‘keeping it clean’ niet belangrijk of interessant, terwijl voorzieningen, sfeer en kosten wel overtuigen. Dus focus niet alleen op het groene – overtuig je bezoekers met de comfort, sfeer en wat mensen nog meer uit deze ervaring zullen halen.
3: Tipi’s of tenten huren
Sommige bezoekers gaan nooit kamperen in hun vrije tijd en hebben daarom geen behoefte aan een tent na het evenement. De optie om een tent te huren kan voorkomen dat deze bezoekers een goedkope tent kopen en achterlaten. Let op de kosten: deze optie zou voordeliger moeten zijn dan glamping. Lowlands zal het aantal tipi’s verhogen vanwege de grote vraag tijdens het evenement van vorig jaar, wat aantoont dat deze oplossing grote potentie heeft.
4: Regels en voorschriften
Festivals met meerdaagse campings zijn complex, en het is al lastig om 1) als festivalorganisatie te voldoen aan alle bestaande regelgeving en 2) bestaande regels te handhaven bij iedereen in het publiek. Dat laatste zou mogelijk zijn (denk aan ambassadeurs van bepaalde area’s die iedereen eraan herinneren om het schoon te houden) maar door het benodigde personeel duur. De vraag is of dat geld niet beter besteed kan worden aan positieve gedragsbeïnvloeding, in plaats van restrictieve. De festivalorganisatie heeft echter wel de potentie om het voortouw te nemen door spelregels op te stellen (bijvoorbeeld het meenemen van banken verbieden) en deze voldoende te handhaven zodat ook toekomstige bezoekers zich hieraan houden.
5: Detailhandel doet mee
Retailers hebben ongetwijfeld een enorme rol gespeeld in het kortetermijndenken over producten. Het concept van een festivaltent is zo ver op de markt doorgeduwd dat het bijna synoniem is geworden aan een product voor eenmalig gebruik. Op dit vlak moet er veel gebeuren om van de huidige mentaliteit af te komen – alle betrokken partijen moeten hieraan samenwerken, ook de retailers.
“You are the person you have been waiting for to reduce waste”
De inzichten in dit artikel komen voort uit het programma ‘Campsite waste; a single use plastic problem in need for a radical mindshift‘ tijdens ADE Green 2022. Frank Kimenai ging hierover in gesprek met Megan Best (Native Events), Theresa Moore (Green Festival Awards) en Eric van Eerdenburg (Lowlands).