Statiegeldverplichting op kleine flesjes, wat betekent dit voor jouw evenement?
Vanaf juli van dit jaar worden er een aantal veranderingen in en wet & regelgeving doorgevoerd met betrekking tot het gebruik van wegwerp plastics. We publiceerde eerder een artikel over welke gevolgen dit voor de evenementensector heeft. In dit artikel lichten we een van die nieuwe regels uit; statiegeldverplichting op kleine flesjes. Wat betekent dit in de praktijk? Waar dien je als organisator of horeca producent rekening mee te houden? We zetten de belangrijkste punten op een rij:
- Statiegeldverplichting op kleine PET-flesjes
- Frisdrank en water (sappen en zuivel zijn uitgezonderd)
- Statiegeld bedraagt €0,15
- Evenementen zijn vrijwillige innamepunten
- Ingangsdatum: 1 juli 2021
Statiegeld verplicht
De drankproducent is verplicht om statiegeld door te belasten naar de groothandel en die belast dit bedrag weer door aan het verkooppunt. Oftewel de organisatie draagt bij de inkoop van het product statiegeld af en zal dit op enige wijze door moeten belasten aan de bezoeker. Gebeurt dit niet, dan kan er door de statiegeldverplichting een enorme (onnodige) kostenpost ontstaan.
Statiegeld Nederland
Sinds de jaren 80 wordt er al statiegeld geheven op grote PET flessen, dat zijn er jaarlijks zo’n 600 miljoen. Nu komen daar zo’n 900 miljoen kleine flesjes bij. Om dit in goede banen te leiden wordt er met één nationaal verplicht systeem gewerkt. De uitvoering hiervan is in handen van Statiegeld Nederland. Zij zorgen voor zowel de financiële afhandeling als het logistieke proces. Jan Broekhuisen (Associate Director Logistics Strategy & Deposits Systems bij Coca-Cola European Partners) is nauw betrokken bij de opzet van het systeem en deelde de belangrijkste feiten en aandachtspunten met ons. Jan; “De invoering van statiegeld op kleine flesjes vraagt om een gedegen aanpak in de praktijk. We vinden het daarom belangrijk om organisatoren en onze klanten hierbij te helpen”.