TOP

Waarom diversiteit en duurzaamheid hand in hand gaan

In het kader van de Internationale Dag van de Culturele Diversiteit (jaarlijks op 21 mei), staan we bij Green Events stil bij het belang van culturele diversiteit in de duurzame cultuursector. Als het gaat om duurzaamheid zijn er een aantal thema’s die je waarschijnlijk te binnen schieten: materiaal, water, energie, mobiliteit… Maar denk je eigenlijk wel aan diversiteit? Op het eerste oog lijkt het verband tussen diversiteit en duurzaamheid misschien ver te zoeken, maar sta je er even bij stil, dan zijn de twee juist verweven met elkaar. Het is één van de redenen dat Green Events Diversiteit & Inclusie meeneemt in de Areas of Impact. In dit artikel vertel ik meer over het belang van diversiteit en inclusie, en wat jij kunt doen om het verschil te maken.

De natuur en samenleving

All members of an ecological community […] derive their essential properties, and in fact their very existence, from their relationships to other things. Interdependence – the mutual dependence of all life processes on one another – is the nature of all ecological relationships”, schreef Jeff Golliher in Cultural and Spiritual Values of Biodiversity. Al in 1996 en 1997 (!) vond er in Sint-Johannesburg een conferentie plaats onder dezelfde titel. In 1999 volgde de geschreven publicatie van de twee conferenties waarin lessen uit verschillende culturen, religies, maar ook sociale posities over ecologie samengebracht worden. 

Hoewel er wel wat aan te merken valt aan de diversiteit van het rapport zelf – over de methodologie en de eigen auteurslijst bijvoorbeeld – begrepen de samenstellers toen al dat iedereen meegenomen moet worden in ecologische vraagstukken. In de evenementenindustrie staan we voor de grote uitdaging om evenementen te verduurzamen. Maar alleen door een afspiegeling te zijn van de maatschappij kunnen we grote maatschappelijke vraagstukken zoals deze oplossen.

Werken aan een duurzame toekomst doen we niet alleen. Het vraagt van ons dat wij ons continu aanpassen en ontwikkelen in dienst van Moeder Natuur. Binnen de evenementenindustrie kan dat alleen gebeuren als aanpassing en ontwikkeling in de kern van onze organisaties plaatsvinden, en dat begint bij een divers team. Zoals Moeder Natuur niet zonder biodiversiteit kan overleven, kunnen wij dat als organisaties ook niet.

Van Intentie naar Impact

Verdiep je in ongelijkheid

Wit Huiswerk deelt tientallen artikelen op hun website voor mensen die zich zich willen verdiepen in culturele ongelijkheid. Weet waar die ongelijkheid vandaan komt, zodat je vervolgens in je eigen organisatie kunt kijken waar je staat. Code Diversiteit & Inclusie (opgesteld door brancheverenigingen in de culturele en creatieve sector) biedt een gratis scan aan waarmee je je eigen organisatie kunt analyseren. Bekijk ook de 4 P’s die ze hebben opgesteld: programma, publiek, personeel en partners. Daarnaast is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de toegankelijkheid van je organisatie duurzaam is. Besteed dus niet alleen aandacht aan de werving van je team, maar ook aan het milieu waarin nieuwe collega’s vervolgens komen te werken.

Neem je netwerk onder de loep

Een inclusiever team begint natuurlijk bij het aannemen van nieuwe mensen, en met name in de evenementenindustrie kunnen we vaak gebruik maken van een extensief netwerk. Maar als je netwerk een homogene groep representeert is het juist van belang om gebruik te maken van andere platformen. Zo bereikt je vacature een breder publiek – dat is gunstig voor jou én de sollicitanten. 

De sociale onderneming New Faces gelooft in de kracht van nieuwkomers en schreven een Toolkit voor de culturele sector. Zij pleiten ervoor om vooral te ontmoeten met nieuwkomers, bijvoorbeeld door inburgergeringsscholen of asielzoekerscentra bij je werving te betrekken. In de Toolkit wordt tot in detail uitgewerkt hoe je onder andere speeddates kunt organiseren om evenementen  en nieuwkomers samen te brengen. Kortom: er zijn genoeg mogelijkheden.

Ook als het gaat om je marketing- en communicatiestrategie is het goed om gebruik te maken van een breed netwerk. Denk hierbij aan taalgebruik, beeldredactie, en het beeldmateriaal dat je kiest. Als je eigen team geen diverse doelgroep representeert, is het in ieder geval belangrijk om je marketingtechniek te testen bij een klankbordgroep voordat je daarmee naar buiten treedt. Zo weet je zeker dat je niet alleen een selecte (homogene) groep aanspreekt.

Er is dus genoeg wat we kunnen – en ik zou zeggen moeten – doen om te werken aan een inclusieve duurzame toekomst. Jouw keuzes dragen bij aan die uitdaging waar de mensheid in de 21e eeuw voor staat: het tegemoetkomen aan de behoeften van iedereen binnen de middelen van de planeet.

Onze communicatieduizendpoot & gepassioneerd over inclusieve duurzaamheid.

kauthar@greenevents.nl