TOP

Maak kennis met Club Expert Circulariteit & Impact Meten: Mitchell van Dooijeweerd

Green Events lanceerde op 17 februari een online kennisplatform: Club Green Events. In deze interviewreeks vertellen onze Experts meer over hun kennis en idealen, en waar ze als duurzaamheidprofessional mee bezig zijn. In dit interview stellen we je voor aan Mitchell van Dooijeweerd.

Op dinsdag 24 mei 10.00-11.30 uur staat de Expertise Sessie ‘Impact meten & compenseren’ op het programma. Hier vertelt Mitchell alles over hoe impactmetingen je kunnen helpen bij het maken van de juiste duurzame keuzes. Daarnaast gaan we dieper in op hoe je (onvermijdelijke) uitstoot kunt compenseren. We sluiten de sessie af met een uitgebreide Q&A. Wil je erbij zijn? Start hier je 30 dagen free trial. 

Naast deze Expertise Sessie krijg je in Club Green Events toegang tot bijhorende e-learning module, met een praktische guide in de vorm van een stappenplan en handige templates om direct mee aan de slag te gaan.

Om te beginnen: wat is Revolution Foundation en waar kunnen organisatoren jullie voor inzetten?

De Revolution Foundation voorziet festivals en evenementen van duurzame en circulaire systemen – en we maken dat meetbaar. We werken nauw samen met evenementen, opleidingsinstituten, bedrijven en overheden om circulaire blauwdrukken te ontwerpen en te implementeren. Hiermee versnellen we de transitie richting een duurzamere samenleving.

Met onze projecten brengen we een radicale verandering teweeg in het gedrag van festivalgangers, partners, bedrijven en overheden over de hele wereld. Onze projecten laten zien dat het mogelijk is om over te stappen op circulaire systemen zonder daarbij in te hoeven leveren op kwaliteit of ervaring. Wij geloven dat dit de beste manier is om de wereld kennis te laten maken met een nieuw economisch paradigma, waarin we afstand nemen van het ‘lineaire’ (take-make-waste-afval) tijdperk.

Het bovenstaande resulteert in een duurzaamheidsprogramma waarin we werken binnen vijf verschillende thema’s: Resources, Mobility, Food, Energy en Water & Sanitation. Dit betekent dat we bewust omgaan met de verschillende thema’s die relevant zijn voor onze evenementen en dat we zoveel mogelijk hergebruiken, recyclen en gebruik maken van hernieuwbare bronnen als de zon, de wind en regen. We implementeren verschillende projecten op evenementen die aansluiten op deze strategie, we zorgen dat alles meetbaar is, en dat er duidelijke korte- en lange termijn doelen gesteld kunnen worden. Dit alles doen we met de inzet van onze grote groep enthousiaste vrijwilligers (wij noemen hen Legends), gezien dit soort nieuwe projecten soms extra werk en kosten met zich meebrengen.

Waarom helpt meten bij het maken van duurzame(re) keuzes?

Het is goed om inzicht te krijgen in alle materiaalstromen en de emissies waar het evenement ‘verantwoordelijk’ voor is. Door deze indicatoren in kaart te brengen, weten we wat de grootste impacts zijn – en dus ook waar het grootste verschil gemaakt kan worden met inspanningen op het gebied van duurzaamheid.

Dit jaar hebben we systeemspecifieke doelen geformuleerd voor de volgende vijf systemen: Resources, Mobility, Food, Energy en Water & Sanitation. Ons doel is om continu te werken aan het sluiten van zoveel mogelijk kringlopen. Hiervoor is het meten van de indicatoren per thema enorm belangrijk, zodat je weet of de interventies het gewenste effect hebben en in hoeverre de impact is verkleind. Wanneer je precies weet wat er gebeurt, weet je ook aan welke knoppen je kan draaien. “Meten is weten!”, zeggen we altijd.

Wat houdt impact meten precies in? Hoe meet je de ‘impact’ van een festival?

Elk evenement is anders en dat geldt ook voor de impact. Verschillen liggen bijvoorbeeld bij impact op flora & fauna, watervervuiling, luchtvervuiling/emissies, materialen die gedowncycled worden, voedsel dat weggegooid wordt, en dergelijke. Daarnaast kan het event natuurlijk ook van invloed zijn op de personen of bedrijven in de directe fysieke omgeving.

Je moet ergens beginnen met het meten van je impact, wat raad jij aan als ‘eerste stap’ in dit traject?

De eerste stap is het maken van een nulmeting. Mijn advies is om te starten met een materiaalstroomanalyse en CO₂-voetafdruk meting. Vanuit hier kun je duidelijke doelen stellen voor de komende jaren en is het ook makkelijker als duurzaamheidsmanager om je team, de directie, partners en leveranciers te inspireren en mee te krijgen in deze verandering.

Hoe maak je hetgeen wat je hebt gemeten ‘tastbaar’ voor bezoekers, maar ook voor jezelf?

Tonnages CO₂ of kubieke meter water zijn zeker abstracte concepten voor veel mensen, daarom is het belangrijk om het tastbaar te maken met iets waarin personen zich kunnen identificeren. Dat kan op verschillende manieren. In de afbeelding hieronder een voorbeeld van hoe wij de impact van een hamburger op een speelse manier tastbaar maakten voor bezoekers op DGTL Barcelona. Een zwembad waar normaal 15.000 liter water in zou gaan, werd getransformeerd tot ballenbak, en werd zo een fysieke interventie en symbool voor de hoeveelheid water die nodig is om één kilogram rundvlees te produceren. Ook communiceerden we: door het volledig vegetarisch maken van het voedselaanbod is een CO₂-reductie behaald die gelijk staat aan 295 retourvluchten tussen Amsterdam en Barcelona. Daarnaast werd vermeld dat de bijhorende reductie qua watergebruik gelijk staat aan een week lang douchen voor alle festivalbezoekers.

Raad je aan om alles wat je hebt gemeten ook te communiceren? Wat is het belang van transparantie?

Uit mijn ervaring is het enorm belangrijk om te communiceren waarom je bepaalde keuzes maakt. Dit zorgt voor draagvlak – onder de bezoekers, en bij alle andere stakeholders die je nodig hebt op weg naar een circulair festival. Uiteindelijk heb je als organisatie veel in de hand, maar je zult écht alle betrokkenen nodig hebben. Door hierover open te communiceren heb ik enorm leuke reacties gekregen van zowel bezoekers als leveranciers, die er anders wellicht totaal niet voor open hadden gestaan. Kijk wel uit dat het niet belerend overkomt, en op een passende tone of voice per doelgroep.

In veel onderzoeken wordt er ook geconcludeerd dat nieuwe generaties van festivalbezoekers enorm veel waarde hechten aan duurzaamheid. Zij geven hun geld graag uit aan bedrijven die werken aan de klimaatdoelstellingen. Er wordt gezegd dat deze generaties daar 10% meer geld voor over hebben, dus het zorgt er ook voor dat je op economisch vlak toekomstbestendiger bent als je hier duidelijk over communiceert en je impact ook daadwerkelijk verlaagt.

Hoe kun je de ‘onvermijdelijke’ uitstoot het beste compenseren?

Dat kan op verschillende manieren. Een tip die ik zou willen meegeven: zorg dat je een goed gevoel hebt bij het project waarin je gaat investeren. Lees je goed in wat er precies gedaan wordt en bekijk ook kritisch de kosten per ton CO₂ die je compenseert. De prijzen om te compenseren lopen uiteen van 1 euro tot zo’n 400 euro per ton CO2. Een eerlijke prijs is zo’n 100 – 150 euro per ton CO₂. Als dat veel lager is, dekt het hoogstwaarschijnlijk niet de lading van een ton CO₂. Bij duurdere varianten zal het om innovaties in een vroeg stadium kunnen gaan, zoals bio kerosine (SAF) bijvoorbeeld.

Je kunt voor jezelf ook het doel stellen om naar 100-150 euro per ton CO₂ toe te werken – en te zorgen dat niet alleen jij, maar ook leveranciers en bezoekers verantwoordelijk voor zijn voor het compenseren. Wij doen dat bijvoorbeeld door artiesten en bezoekers The Climate Gig te laten gebruiken. Hier kunnen artiesten en hun fans hun uitstoot compenseren of hun brandstof vervangen voor biobrandstof.

Wat is een belangrijke les op het gebied van impact meten die je graag aan ieder startend persoon mee zou willen geven?

Begin vandaag nog met het meten van je impact! Bekijk welke data je al hebt van de afgelopen jaren en welke data je volgend jaar nog extra nodig zou moeten hebben om een goed overzicht te krijgen van de impact van je evenement.

Wij kunnen daar uiteraard ook bij helpen, gezien wij hier een tool voor hebben gemaakt die alles automatisch omrekent naar CO₂ equivalenten en naar een materiaalstroomanalyse. Als je hier meer over wilt weten, of als je twijfelt: stel je vragen via Club Green Events zodat ik je daar op maat kan adviseren!

Op 24 mei organiseren wij samen met Mitchell een Club Green Events Expertise Sessie. Hier krijg je inzicht in hoe impactmetingen je kunnen helpen bij het maken van de juiste duurzame keuzes. En we gaan dieper in op hoe kun je (onvermijdelijke) uitstoot kunt compenseren. Aanmelden en meer info vind je via Club Green Events.

Ben jij een event professional en wil je 365 dagen per jaar antwoord op vragen over impact meten en circulaire evenementen? Word dan Member bij Club Green Events!

Communicatiemanager van Green Events

luise@greenevents.nl