Afgelopen jaar heeft de Gemeente Rotterdam Green Events gevraagd om samen met organisatoren in de stad de “duurzame deal” voor evenementen & festivals vorm te geven. Motel Mozaique is een van de koplopers in de groep. Het festival werd eerder dit jaar afgelast maar het team zat niet stil en ging opnieuw aan de tekentafel zitten om een Corona-proof én duurzaam festival te creëren: MOMO Fabrique. Het festival vond plaats op 5 & 6 september. We gingen in gesprek met Kelly Leeuwis, zakelijk directeur van MOMO.

 

View this post on Instagram

Zo viert @motelmozaique een plasticvrij feestje

A post shared by The Happy Activist (@the.happy.activist) on

 

Ondanks Corona en bijbehorende maatregelen is het jullie toch gelukt om een (duurzaam) festival te organiseren. Vertel eens. We kunnen niet terug naar de wereld zoals die was. Dus geldt ook voor festivals. Door alle maatregelen moesten we met MOMO Fabrique opnieuw naar de tekentafel: hoe creëer je een festival op 1,5 meter? Je begint opnieuw. Er is ruimte en tijd in ieders hoofd om veel opnieuw te bedenken. Dat voelde als de kans om ook grotere stappen te zetten in verduurzaming. Die hebben we met beide handen gegrepen.

 Motel Mozaïque heeft het geluk steun te ontvangen van de gemeente en het Fonds Podiumkunsten, waardoor we dit festival konden organiseren en deze verduurzaming in de sector kunnen aanjagen. Dat is namelijk ons doel: dat de experimenten die wij doen ten goede komen aan de hele sector. Al het uitzoekwerk dat wij hebben gedaan, alle ervaringen: alles delen we actief met andere organisatoren.

 

Jullie duurzame acties zijn net als andere jaren niet onopgemerkt gebleven, waar ben je het meest trots op? Het meest trots ben ik erop dat we met MOMO Fabrique laten zien dat het kán. Je kunt plasticvrij organiseren, dat is geen stip aan de horizon. En dat het ons is gelukt, is door het doorzettingsvermogen van het hele team, we hebben hier samen hard aan gewerkt. We doen het samen, en dat vind ik iets mega moois. Drie jaar geleden, toen ik aantrad als zakelijk directeur bij MOMO, was er nog niet echt een duurzaam beleid. Tegenwoordig word ikzelf aangesproken als ik geen biologische koffie heb gekocht. Het voelt bij het hele team steeds meer als een vanzelfsprekendheid bij het organiseren, en is het steeds leuk als we een groen alternatief vinden. MOMO Fabrique was een prachtig resultaat van dit team effort! 

 

Jullie zijn het eerste plasticvrije popfestival; waar lagen de grootste uitdagingen? En hoe hebben jullie die getackeld? Het begon als een soort enthousiast grapje: oké, plasticvrij, let’s go! En naarmate we verder in het hol kropen, hoe spannender het werd. We dachten, we kunnen nu niet meer terug! We willen dit halen! En tegelijkertijd voelde het soms ook echt super lastig. Samen met Carly Rutten (hoofd producent) en Tom Tomasowa (duurzaamheid / horeca) heb ik veel gesprekken gevoerd over dilemma’s waar we tegenaan liepen. Zoals met de inkoop van het drinken, we wilden het zo lokaal mogelijk, zo duurzame mogelijk verpakking. Onze wens was bijvoorbeeld te werken met limonade-siropen en tap-koolzuurhoudend-water. Maar, vanwege COVID moesten we met mobiele barren werken, de bezoekers mochten niet zelf naar de bar toe. Door alle regels werden we meer genoodzaakt voor kant-en-klare frisdranken te gaan. En dan komt de vraag: welke? Is er een frisdrank uit Rotterdam? Helaas konden we niets vinden dat uit de regio komt en EKO/biologisch is. Uiteindelijk zijn we voor Bionade gegaan. Het is fijn om al deze dilemma’s samen te bespreken en samen op zoek te gaan naar de beste oplossing. En daar ook transparant in te zijn naar de buitenwereld. 

 

 

Zelf plasticvrije hygiënesprays maken. Een ander voorbeeld zijn de hygiëne gels voor je handen, zeker door COVID belangrijk, maar álles zit in plastic. En harde zeepjes vonden we unaniem niet een handig alternatief. Wat dan? Toen gingen we zelf maar hygiënesprays maken haha! Eentje die lekker ruikt, je handen reinigt en goed is voor de planeet. We zijn nu bezig de spray voor andere organisaties beschikbaar te maken, vanuit stichting Kongsi waar ik samen met mijn compagnon Geert van Emden sociale en ecologische duurzame projecten mee initieer. Bij het Warming Up festival op 17 oktober in theater Rotterdam ga ik zelfs er een workshop over geven.

 

Herbruikbare voedselverpakkingen . Met MOMO Fabrique werkten we samen met PackBack, een Rotterdamse start-up dat herbruikbare verpakkingen voor take-out eten maakt. Een super concept, want er wordt ontzettend veel weggegooid wanneer je iets afhaalt of laat bezorgen. PackBack wilde graag hun verpakking en ophaal-systeem uittesten op ons festival. Backstage aten de crew en de artiesten daarom uit deze PackBack-verpakking. Uiteindelijk was er nog eten over, en kwam Packback met het idee dat weg te geven aan een daklozenopvang in Rotterdam. Dat maakt me heel blij, als mensen waarmee je samenwerkt ook zo betrokken zijn en oprecht graag iets voor een ander willen doen.

 

Groene korting voor duurzame vervoersmiddelen, hoe is het gelukt om meer mensen schoner te laten reizen? En hoe bekostigen jullie deze korting? Vorig jaar hebben we een enquête gehouden onder alle bezoekers die de groene korting kregen. Zij gaven aan dat ze zich door die korting bewuster zijn geworden van de impact van hun vervoerskeuze. Geweldig dat zo’n positieve incentive dat teweeg kan brengen. We bekostigen deze korting door de ‘reguliere prijs’ hoger te plaatsen en de ‘groene prijs’ lager. Dus stel iets kost normaal 2 euro, dan is de reguliere prijs 2,05 en de groene prijs 1,95 euro.

 

Waar zou je in de toekomst nog mee aan de slag willen gaan? We hebben de ambitie om als festival klimaatpositief te worden. Dus dat je geen c02 uitstoot en zelfs iets goeds toevoegt wanneer je je festival organiseert. Vergroening in de stad is ontzettend belangrijk, vanwege de positieve bijdrage aan de biodiversiteit, co2-opvang, water adaptatie en ook voor de gezondheid en het welzijn van de mens. We willen graag samen met andere festivalorganisatoren een positieve bijdrage leveren aan de vergroening van de stad. Ik kan er nog niet meer over vertellen, behalve dat we er mee bezig zijn 🙂 Mocht iemand mee willen doen of kunnen helpen, neem vooral contact met me op, leuk! 

 

Jullie werken samen met de gemeente Rotterdam en een aantal andere organisatoren aan een ‘duurzame deal’. Waarom vind je samnewerking belangrijk? Het initiatief vanuit de gemeente Rotterdam is voor Motel Mozaïque van meerwaarde omdat we daardoor nog meer in contact staan met andere organisatoren die duurzaamheid belangrijk vinden. Je weet van elkaar wat issues zijn en weet elkaar beter te vinden als je oplossingen zoekt. De grootste kans die wij zien is het delen van kennis en netwerk met elkaar en met andere organisatoren die nog niet bij de green deal zitten. Maar ook het gezamenlijk agenderen van verduurzamingen bij andere partijen waar we van afhankelijk zijn, denk bijvoorbeeld in het geval van MOMO aan andere culturele instellingen waar we het festival en concerten organiseren. Tot slot hoop ik dat, doordat we met Green Deal een soort ‘collectief’ van organisatoren zijn, dat partijen als een gemeente ons makkelijker kunnen ondersteunen als we stappen willen zetten met verduurzaming. Denk hierin niet alleen in financiële middelen, maar ook in vergunningen, netwerk et cetera.

 

Welke kennis/best-practises wil je andere (Rotterdamse) organisatoren meegeven? Zorg samen voor een inspirerend vergezicht en stel korte, concrete doelen die je telkens met het hele team viert. Dat maakt het behapbaar en stelt je in staat om regelmatig even een biertje met elkaar te drinken en te vieren dat je een stap dichterbij bent. Dus, wil je uiteindelijk helemaal plantaardig eten op je festival backstage en frontstage aanbieden? Dat kun je rigoureus doen, of in stapjes, net wat voor jou aanvoelt als de meest succesvolle route. Als je maar op weg bent en samen bewust keuzes maakt. Je kan bijvoorbeeld beginnen met vegetarische eten de norm maken of door 10% kip aan te bieden, zo zijn we bij MOMO ook begonnen. En deel alles wat jij leert, tegenaan loopt en meemaakt met andere organisatoren die óók willen verduurzamen. Durf je hele rolodex en learnings te delen met je ‘concurrent’, want in het redden van de planeet is niemand je concurrent, we moeten dit samen doen!

Heb je vragen over het plasticvrij maken van je evenement of de duurzame deal voor evenementen & festivals in Rotterdam? Neem dan contact met ons op via info@greenevents.nl