Wat eten mensen op jouw evenement? Gaan deze bezoekers voor een portie vegan bitterbalen, of kiezen ze toch liever voor de smeuïge oer-Hollandse bieterbal? De Better Buying Lab deed twee jaar lang onderzoek naar de invloed van de benaming van vegetarische en veganistische gerechten en het verschil in de verkoop daarvan. De resultaten tonen aan dat de woordkeuze in de omschrijving van het gerecht de verkoop van het aantal vega(n) gerechten kan verhogen! 

Biedt jij vlees, vis, vegetarische en veganistische gerechten aan, en wil je je gasten  verleiden tot de vegetarische en veganistische opties?  Lees dan deze 7 tips, en leer hoe  je een vegetarisch of plantaardig gerecht een aantrekkelijke naam geeft, dat een breder publiek aanspreekt.

1. Herkomst

Verbind het gerecht met de plaats van herkomst. Dit wekt een positieve verbeelding en verwachting op. Uit een ander online onderzoek van de Better Buying Lab bleek dat de verandering van een ‘Chickpea & Potato Curry’ naar ‘Indian Summer’ resulteerde in 15% meer bestellingen. Panera Chain probeerde hetzelfde met de bekende ‘Low Fat Vegetarian Black Bean Soup’ te veranderen in ‘Cuban Black Bean Soup’. Het aantal verkopen van de soep steeg na èèn maand met 13%! Voor plantaardig eten kan de herkomst ook de natuurlijke omgeving omvatten waarin het wordt gekweekt.

2. Smaak

Laat bezoekers watertanden door de smaak van een gerecht te omschrijven. De zintuigen worden geprikkeld, wanneer je gebruik maakt van een ‘smaakvolle’ taal. Omschrijf bijvoorbeeld de smaak van de ingrediënten, smaakversterkende kookmethoden of een interessante smaakcombinatie. Velen vleesgerechten worden ook vaak aangeduid met smaak, zoals ‘Moroccan Spiced Lamb’, of ‘Slow-Roasted Beef Brisket’.

3. Look & Feel

Leg de nadruk op het uiterlijk en gevoel van je gerecht. ‘Een overtuigende naam voor een gerecht legt de nadruk op de culinaire kwaliteiten die het gerecht heerlijk en onderscheidend maken’, verteld Scott Giambastiani, chef en food servicemanager bij Google. Plantaardige gerechten zijn vaak een spectrum van kleuren en kleur is aangetoond als grootste uitgangspunt om te bepalen wat de smaak is van voedsel. Het is een krachtige manier om plantaardige voeding te onderscheiden van alternatieven op basis van vlees. Bij een ‘regenboogsalade’ verwachting je als bezoeker bijvoorbeeld een fris, smaakvol en visueel levendig gerecht. Termen die het gevoel van een gerecht goed beschrijven zijn bijvoorbeeld ‘romig’, ‘verwarmend’ ‘hartig’, ’crunchy’, ‘zacht’, of ‘sticky’.

4. Meat-less

Benadruk niet wat er ontbreekt in een gerecht door de term ‘vlees vrij’ te gebruiken. Dit wekt bij jouw bezoekers de wens op om te voorkomen iets te verliezen. Wanneer jouw doel is om vleeseters aan te spreken, communiceer je logischerwijs niet dat jouw gerecht ‘vrij’ is van vlees. Daarnaast beperk je ook de hersenen om zich een positieve beleving voor te stellen van hoe het gerecht zou kunnen smaken.

5. Vegan / veganistisch

Vermijd een wij-zij mentaliteit door het woord ‘vegan’ weg te laten. Vegan kan ook wel als ‘anders dan ik’ geïnterpreteerd worden in het geval je zelf vlees eet. In plaats daarvan wordt aangeraden een symbool te gebruiken, zoals een blaadje, om aan te tonen dat een maaltijd geschikt is voor veganisten en/of vegetariërs.

6. Vega / Vegetarisch

Hetzelfde geldt voor het gebruiken van het woord ‘vegetarisch’, waarbij de meningen zeer uiteenlopen. Vegetarische gerechten worden snel gezien als saai, en niet smaakvol genoeg. Smaak is tevens de belangrijkste drijfveer voor de consument om te beslissen wat hij/zij zal eten. Naast het communiceren van ‘vegan’, werken ‘vleesvrije’ termen ook tegendraads. Het benadrukken van wat er ontbreekt wekt de wens op om te voorkomen iets te verliezen. Wanneer jouw doel is om vleeseters aan te spreken, communiceer je logischerwijs niet dat jouw gerecht ‘vrij’ is van vlees. Daarnaast beperk je ook de hersenen om zich een positieve beleving voor te stellen van hoe het gerecht zou kunnen smaken.

7. Gezondheidsvoordelen

Kenmerk jouw gerecht niet aan de hand van gezondheidsvoordelen. ‘Gezond verkoopt niet’, aldus Eriva Holland-Toll, chef-kok van Stanford University’s Flavor Lab. ‘Mensen willen geen gerechten eten die als goed voor hen op de markt worden gebracht. Als je een heerlijke geroosterde courgette met munt en fetakaas verkoopt, praat dan niet over wat de gezondheidsvoordelen van courgette zijn.’ Gebruik dan liever ‘Romige Italiaanse courgette met munt en fetakaas’ en boost je verkoop!

Wil je meer leren over duurzamer eten en drinken op evenementen? Op aanvraag geven wij ook workshops online en onsite. info@greenevents.nl

* Dit bericht is geschreven aan de hand van de resultaten uit het artikel ‘It’s All in a Name: How to Boost the Sales of Plant-Based Menu Items’ door World Resources Institute.

* Foto: Vegan Food Festival Amsterdam