Evenementenindustrie laat zien ook op het gebied van verantwoord plasticgebruik een pionier te zijn.         

Woensdag 17 oktober, DeLaMar Theater Amsterdam
                                                           
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat en DJ Sam Feldt hebben zojuist samen met o.a. AB InBev, Air Events, Amsterdam Dance Event, Eurosonic Noorderslag, Coca-Cola, DGTL, Grolsch, Gemeente Amsterdam, Heineken, ID&T, Lipton en Vrumona de campagne om verantwoord plasticgebruik binnen de evenementenindustrie te stimuleren gelanceerd. 

Plastic Promise is een landelijke beweging waarmee de dynamische en innovatieve evenementenindustrie bewijst ook op het gebied van verantwoordelijk plasticgebruik een pionier te zijn. Tijdens de lancering is er aandacht voor manieren waarop bedrijven kunnen bijdragen aan het doel om binnen drie jaar minimaal vijftig procent van alle plastic wegwerpartikelen (zoals bekers, borden, bestek en regenponcho’s) door herbruikbare producten is vervangen of hoogwaardig gerecycled wordt. Ook worden de eerste koplopers alvast bekendgemaakt.

Niet alleen organisatoren van festivals, sport- en zakelijke evenementen, maar ook drankmerken en andere leveranciers kunnen hun naam verbinden aan dit initiatief door zich aan te melden via het platform van Plastic Promise en daar hun doelen op het gebied van verantwoord plasticgebruik bekend te maken. Ze zijn vrij om te besluiten welke doelen dit precies zijn, zolang de doelen maar binnen drie jaar haalbaar zijn én echt een impact hebben.

Staatssecretaris Van Veldhoven: “Het is bizar als je ziet hoeveel plastic bekers, rietjes en frietbakjes we produceren om die vervolgens maar één keertje te gebruiken. Zonde! Dus dat we vandaag samen afspreken om op festivals binnen 3 jaar minimaal de helft van al die plastic wegwerpartikelen weg te doen en door duurzame alternatieven te vervangen, is heel goed nieuws. En bovendien is het een hele forse stap op weg naar mijn uiteindelijke doel: een brede aanpak voor een toekomst zonder wegwerpplastic.”

Bedrijven die zich aansluiten, worden onderdeel van een groeiende groep duurzaamheidspioneers, waarbij ze de mogelijkheid krijgen hun kennis en netwerk te verbreden en te versterken. DJ Sam Feldt is één van die duurzaamheidspioneers en toont zich betrokken: “Nu ik weet hoeveel impact plastic heeft op onze planeet, raak ik steeds meer gemotiveerd om mijn bereik te gebruiken om hier iets aan te doen. Ik wil onderzoeken hoe we recycling op een grotere schaal in ons leefgewoontes kunnen inplementeren. Zelf reis ik met een herbruikbare waterfles en vraag ik tijdens events waar ik draai de promotors om geen rietjes uit te delen, tenzij mensen hier specifiek om vragen.”

De koplopers die op 17 oktober op het podium staan, zijn o.a.:
AB InBev, Air Events, Amsterdam Dance Event, Bar le Duc, Booking.com, Coca-Cola, Dekmantel, DGTL, Eurosonic Noorderslag, Grolsch, Gemeente Amsterdam, Heineken, ID&T, Kultlab, Le Champion, Lipton, Mandala, Ploegendienst, Q-dance, Solar Weekend Festival, Vierdaagsefeesten, Vrumona en Your Productions.

De lancering van Plastic Promise vond plaats op 17 oktober 2018 tijdens ADE Green, de subconferentie van Amsterdam Dance Event over duurzaamheid, innovatie en sociale verandering binnen de muziek- en evenementenindustrie.