DGTL legt uit welke waardevolle bijdrage dit kan leveren voor de toekomst        

Donderdag 21 februari
                                                           

Tijdens de nationale Circulaire Economie Conferentie op 21 februari 2019 ondertekende staatssecretaris Stientje van Veldhoven samen met Air Events, Mojo Concerts , Apenkooi, Vierdaagsefeesten, Vrumona, Coca-Cola, Bar-le-Duc, Heineken, Grolsch, Inbev en Green Events Nederland het Plastic Pact NL.

Het Plastic Pact NL is een antwoord op en nadere invulling van de Plastic Promises die verschillende partijen binnen de evenementenindustrie tijdens ADE Green 2018 hebben afgelegd. Laura van de Voort van Green Events Nederland: “Door met een aantal partijen vanuit de Plastic Promise dit pact te ondertekenen, kunnen bottlenecks ten aanzien van verantwoord plasticgebruik binnen de evenenementensector op landelijk niveau bespreekbaar gemaakt worden en komen oplossingen hiervoor mogelijk dichterbij.”

Door het Plastic Pact te ondertekenen, laten ze nu zien dat ze van plan zijn om de plasticketen te vereenvoudigen. Dat betekent dat ze de ambitie hebben om alleen nog plastic producten en verpakkingen op de markt te brengen die kunnen worden hergebruikt of gerecycled. Daarvoor zullen ze niet meer (soorten) plastic gebruiken dan nodig is, meer plastic recyclen en gerecyclede en bio-based plastics opnieuw toepassen in nieuwe producten en verpakkingen. Het pact sluit bovendien aan bij de Europese Plastic Strategie en de Europese Richtlijn voor single-use plastics.

Als één van de ondertekenaars van het Plastic Pact, heeft de organisatie van DGTL een bijzondere visie op het gebruik van plastic. We vroegen Xander Kotvis, Revolution Manager bij DGTL op welke manier het Plastic Pact een waardevolle bijdrage kan leveren.

Met welke initiatieven faciliteert DGTL verantwoord plasticgebruik?

DGTL werkt al een aantal jaar (als één van de eerste eventorganisaties in Nederland) met het hardcupsysteem, met statiegeldbekers dus. Bezoekers krijgen hun drankje niet meer in een wegwerpbeker geserveerd, maar in een beker die kan worden hergebruikt. Hiermee brengen we niet alleen de hoeveelheid plastic afval drastisch omlaag, we bieden we onze bezoekers ook een nieuwe kijk op het huidige plasticgebruik.

Verder werd tijdens DGTL Amsterdam 2018 afval de grondstof voor nieuwe producten. We hebben een Grondstofstraat geïntroduceerd met daarin een ‘Recycle Hub”, waarin verschillende grondstofstromen werden ingezameld, gescheiden en verwerkt, waaronder ook PET-plastic. De Grondstofstraat presenteerde daarnaast ook een innovatie genaamd Pyrolyse. De Pyrolyse-installatie zette flessendoppen om in olie, die op hun beurt weer werden worden gebruikt om nieuw plastic van te maken.

Waar wensen jullie nog stappen in te maken wat betreft verantwoord plasticgebruik?

We willen samen met onze partners en leveranciers op zoek gaan naar alternatieven voor plastic. Het liefst bannen we het gebruik ervan zoveel mogelijk uit. En dan heb ik het ook over het gebruik van plastic backstage, in de toelevering en tijdens productie, wat betekent dat we serieuze gesprekken zullen moeten voeren met de partijen waarmee we samenwerken, om samen het gebruik van plastic zoveel mogelijk te kunnen voorkomen.

Op welke veranderingen hoopt DGTL nu het Plastic Pact getekend is

We hopen dat we samen sterk staan en kritisch durven zijn over onze eigen ketens. Als we als maatschappij echt een verschil willen maken, zullen ook de plastic-giganten in de spiegel moeten kijken en structureel willen veranderen. Het recyclen van PET-flessen bijvoorbeeld, is beter dan storten of verbranding voor energie, maar hiermee komen we nog steeds niet tot de kern van het echte probleem: de alsmaar toenemende verkoop van plastic verpakkingen. We moeten het systeem fundamenteel veranderen en op zoek gaan naar structurele oplossingen.

Hoe ziet de ideale toekomst er wat betreft jullie uit als het gaat om plastic?

Wij zien een toekomst voor ons waarin we volledig onafhankelijk van plastic en dus van fossiele grondstoffen kunnen leven. We consumeren op een nieuwe manier en gaan slimmer om met materialen. We produceren verpakkingen met hernieuwbare materialen die geen afval achterlaten, maar juist dienen als grondstoffen voor nieuwe kringlopen of die volledig drink- of eetbaar zijn.